POLA KOMUNIKASI PRAMUWISATA ISTURA DALAM MEMPERTAHANKAN KUALITAS LAYANAN PUBLIK DI ISTANA CIPANAS

Authors

  • Najmi Ranisa Maulina Universitas Pakuan

Abstract

This study aims to determine the interpersonal communication patterns of tour guides at the Cipanas Presidential Palace as an educational process in conveying historical values, using qualitative descriptive methods with in-depth interviews, observation, and documentation. The results show that tour guides in the Istana Untuk Rakyat (Istura) program use a linear communication model with passive communicants, especially kindergarten visitors, an interactive model with visitor feedback on the background of the building and public facilities, and a transactional model with communication in all directions, including to personal guides for foreign visitors. Inhibiting factors for communication include technical, semantic, psychological, physical, status, and mindset disorders, while supporting factors include the credibility of the communicator, authority, attitude and authority, material preparation, use of easy-to-understand language, and good technical conditions.

Keywords : Interpersonal communication, Presidential palace, Quality of public services.

References

Aw, Suranto (2016). Komunikasi Interpersonal. Yogyakarta: Graha Ilmu

Ginting, R dkk. 2022. Pengantar Ilmu Komunikasi. Bandung: Media Sains Indonesia. Diunduh pada 12 Desember, 2022. Dari: https://books.google.co.id/books/about/Pengantar_Ilmu_Komunikasi.html?id=IJ9wEAAAQBAJ&redir_esc=y

Hadiyansyah, H. (2018). Kualitas Pelayanan Publik: Konsep, Dimensi, Indikator, dan Implementasinya. Gaya Media. Gaya Media.

Haryono, C. G. (2020). Ragam Metode Penelitian Kualitatif Komunikasi. CV Jejak (Jejak Publisher).

Jaya, I. M. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif: Teori, Penerapan, dan Riset Nyata. Yogyakarta: Anak Hebat Indonesia.

Kementerian Sekretariat Negara. Istana Kepresidenan. Diunduh pada 26 November 2022 pada Link tersebut: https://www.setneg.go.id/

Kurniawan, I.. d. (2023). Hakikat, Etika, dan Filsafat Komunikasi Dalam Dinamika Sosial. Jakarta: PT Mahakarya Citra Utama

Kristiana, Y. S. (2018). Kunci Sukses Pemandu Wisata. Diunduh pada 10 Desember 2022. Dari: https://bit.ly/KunciSuksesPemanduWisata

Liliweri, A. (2017). Komunikasi antar personal. Prenada Media.

Mulyana, H., & Kemala, Z. (2022). Pola Komunikasi Interpersonal Pramuwisata di Keraton Kasepuhan Cirebon Jawa Barat. Tourism Scientific Journal, 7(1), 86–96. https://doi.org/10.32659/tsj.v7i1.152

Morissan. (2013). Teori Komunikasi: Individu Hingga Massa. Jakarta: Prenamedia Group.

Nurjaman. K, K. U. (2012). Komunikasi & Public Relation: Panduan Untuk Mahasiswa Birokrat dan Praktisi Bisnis. Bandung: Pustaka Setia.

Oktarina, Y., & Abdullah, Y. (2017). Komunikasi dalam perspektif teori dan praktik. Deepublish.

Peraturan BPK. Peraturan Menteri Kementerian Sekretariat Negara Republik Indonesia Nomor 5 Tahun 2020. Diunduh pada 22 Februari 2023 https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/185574/permensesneg-no-5-tahun-2020

Prameswari, M. C., & Makhasi, G. Y. M. (2020). Penilaian Wisatawan Asing atas Kemampuan Bahasa Inggris Mahasiswa dan Pelajar Magang sebagai Pemandu Wisata di Taman Wisata Candi Prambanan. JLA (Jurnal Lingua Applicata), 4(1), 27. https://doi.org/10.22146/jla.58392

Pratiwi, E. D., & Sugandi, M. S. (2021). Perilaku Komunikasi Antara Pemandu Wisata dan Wisatawan dalam Wisata Sejarah di Kota Bandung. E-Proceeding of Management, 8(1), 691–703.

Rahmawati, A. F. (2014). Pola Komunikasi Pemandu Wisata (Guide) Kampung Wisata Batik Kauman Surakarta. Journal of Rural and Development Volume V, V(2), 1–10.

Rustan, A. S., & Hakki, N. (2017). Pengantar ilmu komunikasi. Deepublish. Diunduh pada 12 Desember, 2022. Dari: https://bit.ly/PengantarIlmuKomunikasi-AhmadSultraRustandanNurhakkiHakki

Sarmiati, E. R. (2019). Komunikasi Interpersonal. Malang: CV IRDH.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuntitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

________. (2018). Metode Penelitian Kualitatif: Untuk Penelitian Bersifat eksploratif,

enterpretif, interaktif dan konstruktif. Bandung: Alfabeta.

Wood, J. T. (2013) Komunikasi Teori dan Praktik: Komunikasi dalam Kehidupan Kita. Jakarta: Penerbit Salemba Humanika.

________. (2014). Komunikasi Interpersonal: Interaksi Keseharian Edisi 6. Salemba

Additional Files

Published

29-07-2024

How to Cite

Maulina, N. R. . (2024). POLA KOMUNIKASI PRAMUWISATA ISTURA DALAM MEMPERTAHANKAN KUALITAS LAYANAN PUBLIK DI ISTANA CIPANAS. Jurnal Lestari Sosial Budaya, 2(2), 18–27. Retrieved from https://jlsb-fisib.unpak.ac.id/index.php/JLSB/article/view/10

Issue

Section

Articles